onsdag 27 januari 2010

ALLA MÅSTE FÅ VARA STOLTA ÖVER SINA HUNDAR!

Ibland blir jag både arg och besviken på folk.

Vissa tycker att man ska endast ha schäfer eller malinois etc och du ska ha din hund från den perfekta kenneln (var finns den?????). Den ska ha den perfekta färgen (vad är det för nåt???), den ska vara vacker (alla är inte vackra), den ska ha perfekta öron (ej hängöron), den ska vara fel fri (den perfekta schäfern är inte född än), den ska ha den perfekta pälsen (var finns dom???) och mycket mycket mer..........

Varför ska vi inte få vara stolta över dom individerna som vi själva har hämtat till oss, varför ska det vara så många som ska blanda sig i saker och ting som tror sig vara "bro duktiga"! Jag förstå inte!

Om jag gillar både utställningshundar och brukshundar (gråa), så ska jag/vi väl få vara stolta över det, men nej då. I denna värden, så ska man vara enkelriktad och endast tycka om vissa, för att man ska inte behöva känna sig utanför. Visst är detta fel? Det kanske finns någon orsak, varför man har valt en grå hund till ett visst arbete. Dom är avlade att vara trogna för sina förare och kunna ge järnet när det gäller i skogen mm. Dom alla är inte översociala men dom är flocktrogna, dom skyddar sina familjemedlemmar över allt annat.

Jag gillar grått i arbete men för ögat/arbete, är det hundar som Qwerro och tänk, om alla vackra hundarna var som Qwerro, så skulle vi inte ha problem alls... mångsidigheten hos honom är emorm och sällsynt, TJH-FM, IPO/BHP3, BSL3, LPI, SUCH, agility, freestyle mm, det är bara att komma efter...! En ung förare kan göra mycket, men blir dom uppskattade av andra??? Det är en bra fråga som jag vet svaret! Men med Nira kan jag göra vad jag vill och ha dessutom all hjälp och stöttning från hennes uppfödare, all heder till Riitta från Bacteroides Kennel! Tänk om alla var som hon.......där får man hjälp med allt inkl. avelsråd! Jag är jätte stolt över Riittas hjälp. Snigenhet eller oärlighet är inget som hon sysslar med, tvärt om, hon hjälper och stöttar en i alla lägen!!!!

SÅ VAD SOM ÄN HÄNDER MED ERA HUNDARNA, SÅ VAR STOLTA ÖVER DOM, OAVSETT RASEN/UTSEENDET/FÄRGEN MM

HA EN SKÖN DAG

Ha det så gott

5 kommentarer:

  1. MKT bra skrivet. Väldigt tänkvärt.

    MVH:
    Camilla & Rolf
    Eranthis Ciara & Preztiges Xcalibur

    SvaraRadera
  2. Tackar! Hoppas alla tycker det, om inte, så kan dom sätta sig ner och börja fundera över saker och ting!
    Kram Tuija

    SvaraRadera
  3. Håller med fullt och fast. Här hemma har vi en av vart, lika underbara båda två.

    SvaraRadera
  4. Ja håller med Maria,vi har ju oxå en av vart,lika goa båda.

    SvaraRadera
  5. hihii, jag tror att vi alla har så....
    Kram Tuija

    SvaraRadera

Hoppas ni tycker om bilderna!